Edukacja

Barcice. Gemma Gemmarum, czyli klejnot nad klejnotami

Opublikowano: 7 sierpnia, 2018 o 7:58 am   /   przez   /   komentarze (1)

Największym skarbem Ziemi Sądeckiej są wody zdrojowe. W poszukiwaniu tej najlepszej ruszyli uczniowie Szkoły Podstawowej im. Franciszka Świebockiego w Barcicach. Okres wakacyjny sprzyja organizowaniu różnych form wypoczynku, dlatego w ramach półkolonii grupa 25 „Młodych Odkrywców” mogła poznawać ciekawe miejsca najbliższej okolicy, zachwycać się przyrodą, doskonalić umiejętność orientacji w terenie oraz poprzez zabawę uczyć się. Efektem wędrówki jest Skarbczyk Sądecczyzny „Gemma Gemmarum”.

Dzięki prelekcji w Centrum Edukacji Przyrodniczej w Woli Kroguleckiej dzieci poznały różnorakie walory Popradzkiego Parku Krajobrazowego oraz odnalazły na mapie uzdrowiska usytuowane na terenie Sądecczyzny. „Szlakiem Leśnych” dotarliśmy do barcickiego źródełka wody mineralnej „Anna”. „Siarczanka” nie wszystkim smakowała, ale zaspokoiła pragnienie. Woda wodzie nierówna, więc dla porównania udaliśmy się do Muszyny. Jednym tamta „Anna” smakowała, innym nie bardzo. Za to wszystkim podobały się „Ogrody biblijne”. Urzekły nas też „Ogrody zmysłów”. Nie bez przyczyny w kolejnym dniu, czyli 1 sierpnia, szukaliśmy śladów historii. Koloniści nauczyli się też porozumiewać za pomocą szyfrów. Przeszli umocnienia obronne z okresu II wojny światowej na Węgielniku w Piwnicznej, a wizyta w Rozlewni Wody Mineralnej „Piwniczanka” uświadomiła wszystkim, że to, co najcenniejsze, mamy tuż obok – na wyciągnięcie ręki! Potem poszukiwacze ruszyli do „źródła”, czyli Krynicy – Zdroju. Tam dzieci mogły wykorzystać swoją wiedzę z zakresu topografii. Góra Parkowa okazała się bardzo ciekawym miejscem – wszystkie drogi prowadzą na szczyt! Jako że preferujemy aktywny tryb życia, udaliśmy się tam pieszo. Tamtejsza panorama była bardzo podobna do tych widzianych wcześniej z wież widokowych usytuowanych w Muszynie, na Węgielniku i Woli Kroguleckiej. Chłonęliśmy je wszystkimi zmysłami!

Byliśmy pod wrażeniem Pijalni Głównej. Dla każdego leczącego się coś innego do picia!

Na koniec postanowiliśmy jeszcze zobaczyć Szczawnicę. Uraczyli nas „Szymon” i „Wanda”. Słona woda nie przypadła nam do gustu – tylko Madzia ją polubiła. Za to uczta lodowa już zawsze będzie nam się kojarzyć ze Szczawnicą!

Codziennie wędrówkę kończyliśmy smacznym obiadem w „Odnożynie”. Na zakończenie półkolonii każdy uczestnik otrzymał „wałówkę” – owoce, napoje, słodycze – przygotowaną we współpracy z „Delikatesami Centrum” w Barcicach.

Wakacje nadal trwają. Upał nie odpuszcza, więc (tak, jak my) pijcie wodę (mineralną)!

Realizacja zajęć wychowawczo – terapeutycznych „Sądecczyzna – Gemma Gemmarum” – Barcice 2018 w formie półkolonii był możliwa dzięki środkom finansowym pozyskanym z Urzędu Miejskiego w Starym Sączu.