Edukacja

Dzień Krajobrazu czyli spacer krajobrazowy Pasmem Jaworzyny

Opublikowano: 22 października, 2018 o 7:11 am   /   przez   /   komentarze (0)

Dzielni i wytrwali młodzi turyści ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu powrócili na wędrowne szlaki w Beskidzie Sądeckim, by zdobywać wiedzę o jakże często niedocenianym krajobrazie, który ich otacza. 20 października 2018 roku został ogłoszony Dniem Krajobrazu w Polsce. Szkolne Koło Turystyczne aktywnie włączyło się w obchody tegorocznego Dnia Krajobrazu. Kilka tygodni temu uczniowie poznawali szlaki w Paśmie Radziejowej, a teraz nadeszła pora na kolejne wyzwanie, które zbiegło się z obchodami Dnia Krajobrazu w Polsce, tym razem na szlaku prowadzącym z Rytra przez Cyrlę i Makowicę do Życzanowa.

Jest więc sobotni mglisty poranek. 20 października 2018 roku. Dziesięcioosobowa grupa uczniów z klas piątych i czwartych ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Juliusza  Słowackiego w Starym Sączu pomimo dnia wolnego od zajęć lekcyjnych, wstaje wcześnie rano i wyrusza ze Starego Sącza autobusem do Rytra, by wędrować beskidzkimi szlakami w Paśmie Jaworzyny. Idealna okazja do tego, aby uczniowie starosądeckiej ‘Dwójki’ nauczyli się dostrzegać i doceniać piękno najbliższego krajobrazu. Dzięki bezpośredniemu  obcowaniu z przyrodą uczniowie mogą podziwiać piękno bukowego lasu spowitego mgłą, wsłuchać się w szelest bukowych liści obficie pokrywających górski szlak, dostrzec tajemniczość okrytej mgłą leśnej łąki, czy niezwykłość leśnego jaru i jego stromych zboczy, delikatność pajęczych nici pokrywających górskie łąki, kruchość przekwitających już wrzosów przy szlaku prowadzącym ze schroniska, czy zwinność skaczącej po gałęziach wiewiórki z orzechem laskowym, którą niespodziewanie dostrzegli młodzi turyści. Przy szlaku lekcja przyrody o górskich płazach, bo spotykamy wiele salamander plamistych w ich naturalnym środowisku, które ukrywają się wśród bukowych liści. Takie bezpośrednie obcowanie z różnorodnością krajobrazu zwiększa świadomość młodego pokolenia na temat roli krajobrazu w życiu człowieka.

W świetnych humorach, początkowo podążamy z Rytra za znakami czerwonymi Głównego Szlaku Beskidzkiego. Już na samym początku na drzewie widnieje znak, iż przez chwilę ponownie będziemy wędrować szlakiem kuriersko-przerzutowym w Beskidzie Sądeckim. Szlak kuriersko-przerzutowy skręca stromą ścieżką  w prawo, a my ruszamy dalej szeroką drogą pod górę. Mijamy ruiny zamku  w Rytrze, o którym najstarsza wzmianka pochodzi z roku 1244 roku od Jana Długosza. Pora na odpoczynek i krótką lekcję historii na temat funkcji obronnych jakie spełniał średniowieczny zamek rycerski. Potem szerokimi zakosami wędrujemy coraz wyżej i wyżej Baranim Szlakiem i dalej za żółtymi znakami w kierunku Chaty Górskiej Cyrla, położonej na wysokości 844 m n.p.m. na południowym zboczu Makowicy. Choć jest pochmurno i mglisto, to pogoda sprzyja wytrwałym młodym turystom ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu, którzy nieugięcie wędrują na Cyrlę. Gdy docieramy do Chaty Górskiej Cyrla, pora na ciepłą herbatę, wspólne rozmowy i odpoczynek w schronisku. A potem podążamy dalej za niebieskimi znakami, by dotrzeć na zalesiony szczyt Makowicy (948 m n.p.m.), gdzie oprócz tabliczki informującej o zdobytej wysokości, znajdują się wychodnie skalne oraz kopce usypane z kamieni. Idziemy wąską leśną ścieżką, a potem przechodzimy przez widokową polanę, która tym razem skąpana jest we mgle. Schodzimy bukowym lasem coraz bardziej w dół, docierając do drewnianej wiaty z mostem nad Głębokim Jarem. Przechodzimy drewnianym mostem ponad wąwozem wyżłobionym przez potok. Idziemy dalej szeroką leśną drogą i docieramy do skrzyżowania, skąd niebieski szlak prowadzi w kierunku Woli Kroguleckiej i Barcic, a my skręcamy w lewo i podążamy za biało-zielonymi znakami ścieżki przyrodniczej w kierunku Życzanowa. Docieramy do zabudowań Życzanowa koło godziny 15. Zanim powrócimy do Starego Sącza, uczniowie z niedowierzaniem spoglądają na położony w oddali na zalesionym wzgórzu zamek w Rytrze, gdzie zaczynał się nasz turystyczny spacer i pomimo zmęczenia, odczuwają dumę z tego, jak długi szlak pokonali.   Zorganizowany przez Szkolne Koło Turystyczne w Dzień Krajobrazu sobotni spacer krajobrazowy Pasmem Jaworzyny był więc sposobem na to, aby młodzi ludzie mogli zauważyć uroki krajobrazu, tkwiące często w detalach, a przez to zrozumieć jak ważna jest ochrona krajobrazu, który ich otacza.