Wydarzenia, Z ostatniej chwili

Szkoły nie chcą chodzić do muzeum. Statystki nie kłamią

Opublikowano: 13 lutego, 2017 o 12:51 pm   /   przez   /   komentarze (11)

Statystki nie kłamią. Coraz mniej uczniów odwiedza Muzeum Regionalne w ramach bezpłatnych biletów. Takie ulgi przysługują uczniom ze szkół z terenu Miasta i Gminy Stary Sącz. Niestety Szkoły i Przedszkola nie kwapią się, by uczniom pokazywać jak bogatą ofertę kulturalną posiadają starosądeckie instytucje.

I tak, w 2016 r. łącznie odbyło się 10 lekcji muzealnych dla: zimowiska –1, Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Starym Sączu – 2, Szkoły Podstawowej im. ks. prof Józefa Tischnera w Starym Sączu- 1, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. ks prof Józefa Tischnera w Starym Sączu – 3, Przedszkola z Gołkowic i Starego Sącza –3. Słuchaczami łącznie było 163 dzieci i młodzieży.

Odwiedzanie muzeów to niemalże konieczność. To właśnie TAM zapoznajemy się z przeszłością. Lekcje muzealne przysposabiają nas do życia w dzisiejszym świecie, ucząc historii. To oczywiste, że mając do czynienia z historią i dorobkiem kulturalnym, łatwiej jest nam pojąć dzisiejszy świat. Możemy śledzić ścieżkę cywilizacyjnego postępu ludzkości. Niestety chodzimy do muzeów bardzo sporadycznie. I jeśli nie odwiedzimy go podczas „szkolnej wycieczki”, to z reguły nie mamy okazji, by tam wrócić. To przerażające, ale prawdziwe.

Pracownicy Muzeum są niezwykle otwarci i można się umówić na dogodną dla siebie godzinę. Wystarczy tylko wcześniej zadzwonić. Przewodnik oprowadzi klasę po Muzeum i zagwarantuje niezapomnianą lekcję historii. Taką z pewnością nie da nam „nauka w szkolnej ławce”.

Są też statystki, które cieszą! W 2016 r.  odnotowano zadowalający wzrost turystów, zwłaszcza zza granicy.

W 2016 roku muzeum zwiedziło 4116 osób tj. o 362 więcej niż w 2015 r. /3754/ tj. 9,64 %, w tym za biletami 3530 osób tj. o 490 więcej niż w 2015 r. /3040/ czyli 16,12 %.

Bezpłatnie nasze muzeum zwiedziło 586 osób tj. o 128 osób mniej niż w 2015 r. /714/. Odnotowano też 128 turystów zagranicznych tj. o 29 więcej niż w roku poprzednim. Bardzo cieszy wzrost  -po raz kolejny -ilości zwiedzających, którzy świadomie wybierają pobyt w muzeum i wykupują bilet mówi kustosz muzeum Andrzej Długosz -Niestety tendencją rosnącą jest spadek zwiedzających bezpłatnie muzeum. Coraz rzadziej odwiedzają muzeum miejscowe szkoły, które mogą to robić bezpłatnie. Wielokrotnie rozmawiałem z dyrektorami szkół, jednak efektów nie widać.

Pamiętajcie. To tutaj dzieje się historia!

Muzeum Regionalne jest czynne od wtorku do niedzieli w godzinach 10:00-13:00. W sezonie letnim (od maja) od godziny 10:00-17:00.

Kontakt: 18 446-00-94

Oczywiście szkolne grupy wchodzą za darmo. Dokonują tylko wcześniejszej rezerwacji. Godzina do uzgodnienia.

Komentarze

Komentarze (11)

• 13 lutego, 2017 o 2:27 pm TKM

No po co nauczyciel z dziećmi mają iść na wycieczkę do Muzeum skoda czasu. A po drugie są świetlice i można w tym czasie iść. trochę dobrej woli

• 13 lutego, 2017 o 2:31 pm xxyz

To że szkoły nie chcą chodzić do muzeum to wina marnych dyrektorów, nauczycieli historii , a także żle napisanego programu nauczania .Po 1989 roku to już nikomu nie zależy na naszej historii, a młodzieży wpaja się że najważniejsze są pieniądze i znajomości .

• 13 lutego, 2017 o 4:58 pm Hanuka

Nieprawda! Szkoły „pchają” dzieci do muzeów, a okoniem stają rodzice uczniów, którzy wycieczkę opłacają. Wielu wolałoby sfinansować wypad do wesołego miasteczka, zapominają oni jaka jest rola szkoły. To raz, a dwa: proszę się uderzyć w piersi: jak często wychodzicie ze swoimi dziećmi do muzeów? Przykład idzie z góry 🙂

• 13 lutego, 2017 o 5:07 pm Muzealnik

Do starosądeckiego muzeum wstęp mają za darmo
    ile dzieci z prywatnego gimnazjum i SP odwiedziło muzeum

• 13 lutego, 2017 o 6:28 pm Gimnazjalista.

To, że w 2016 r. nie byliśmy w starosądeckim muzeum to nie znaczy że nie byliśmy w żadnym. Zapraszam do odwiedzenia strony internetowej naszej szkoły, tam jest informacja. Nie tylko muzea odwiedzamy ale też kino, teatr itp.

• 14 lutego, 2017 o 1:10 am Marta

Tylko wina dyrektorów i nauczycieli, brak wiedzy o historii albo lenistwo. wstęp za darmo, w czym problem. Najlepiej na rodziców żeby tylko się obronić.

• 14 lutego, 2017 o 8:17 am Anonim

nie tak dawno byłem w muzeum spokojnie pooglądać, naprawdę piękna sprawa i kawał historii parę razy zapytałem kustosza, i odniosłem wrażenie że ten pan chyba ma za złe że ktoś mu przeszkadza,

• 14 lutego, 2017 o 10:03 am nauczyciel

Oprowadzający w muzeum muszą dostosować język do odbiorców!!! Nie można do dzieci np. z klasy II podstawowej mówić językiem ,,kombatantów”.Te spotkania muszą być po prostu dla dzieci atrakcyjne- wtedy odwiedzimy Was z przyjemnością.

• 14 lutego, 2017 o 5:37 pm Redrum

Jaki film był realizowany w naszym muzeum? Nie widziałem planu filmowego, ani nie byłem świadomy, że jakaś produkcja się tutaj tworzy.

Ale skoro statystki były, to i film jakiś pewnie będzie.

• 14 lutego, 2017 o 8:07 pm Filip

Film Rewizor oraz z Andrusem po Galicji

• 15 lutego, 2017 o 9:53 am Bryjowiak

Statystyki są smutne i przerażające. Jeśli tak będzie dalej to nie długo młodzi nić nie będą nic wiedzieć o historii swojego miasta, znanych ludziach z naszego regionu.
    Większość chyba uważa, że wszystkiego dowie się z internetu. Ale tam nie ma wszystkiego. Nie ma porównania wiedza z internetu z tym co mam mogą przekazać tacy ludzie jak np. Pan Andrzej Długosz.
    Tak więc mały apel do rodziców „Nie liczcie tylko na szkołę bo to nasz poniekąd jest obowiązek uświadamiać nasze dzieci.” Więc odciągnijmy nasze dzieci od tv, komputera, tableta , komórki poprzez wybranie się na rodzinną wycieczkę do naszego muzeum – Domu na Dołkach.
    Warto…… nie tylko dla dzieci ale i dla nas samych……